maandag 23 april 2012

SharePoint 2007 migratie naar 2010

 

Veranderingen zijn nooit gemakkelijk, of het nu gaat om het management te overtuigen van de voordelen van ‘Het nieuwe werken’ in SharePoint, of een gebruiker de manier van werken binnen SharePoint aan te leren. Ditzelfde geldt voor een migratie van een SharePoint 2007 omgeving naar SharePoint 2010.

Echter werk je nog in SharePoint 2007 laat je dan niet afschrikken van het feit dat een migratie wat tijd en ergernissen in beslag kan nemen want het resultaat zal zeker de moeite waard zijn.


Doel

Migratie van een sitecollectie en content van SharePoint 2007 naar SharePoint 2010

Stappen

Stap 1. Verplaatsen van de huidige sitecollectie naar een nieuwe web applicatie.
Stap 2:
Kopiëren van de database gegevens naar de SharePoint 2010 SQL server
Stap 3: Importeren van de huidige database naar de gewenste database

Notities

  • Zorg voor de migratie altijd voor een database back-up voor geval dat!
  • De huidige SharePoint 2007 omgeving moet voorzien zijn van Service Pack 2
  • Controleer de huidige SharePoint 2007 server status met
    “stsadm –o preupgradecheck” en repareer de fouten die worden weergegeven.

Stap 1: Verplaatsen van huidige sitecollectie

Als voorbeeld maak ik gebruik van de volgende SharePoint site http://sharepoint/

1. Login op de SharePoint 2007 server met volledige Administrator rechten
2.
Ga naar Start – Uitvoeren – CMD en browse naar “C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Server Extensions\14\BIN”
3.
Gebruik het volgende STSADM commando voor de export van de sitecollectie:

stsadm -o export -url <URL name> -filename <export file name>

image

4. Gebruik het volgende STSADM commando voor de import van de net gemaakte back-up van de sitecollectie:

stsadm -o import -filename <import file name> -url <URL name>

image

Nu de sitecollectie is overgezet is de volgende stap de content in de database over te zetten.


Stap 2: Kopiëren van de database gegevens

1. Open Microsoft SQL Server Management Studio en selecteer de desbetreffende database met de rechtermuisknop en kies voor Taken – Back-up

image

2. Voer de Back-up naam en locatie in en druk op OK om de back-up te starten

image

3. Wanneer de back-up voltooid is kan die verplaatst worden naar de nieuwe SharePoint 2010 SQL server.

Stap 3: Importeren van de huidige database

1. Login op de nieuwe SharePoint 2010 server met administrator rechten
2.
Maak een nieuwe ‘Web applicatie’ aan in de nieuwe SharePoint 2010 ‘Central Administration’.
3. Wanneer je een aantal ‘out-of-the-box solutions’ hebt installeer deze dan eerst.
4. Open Microsoft SQL Server Management Studio en selecteer ‘Database’ met de rechtermuisknop en kies voor “Restore Database ..”

image

5. Voer een nieuwe database naam in, selecteer de locatie van het back-up bestand en druk op OK. 

image

Wanneer de import van de database succesvol is afgerond is het van belang om deze te koppelen aan de SharePoint 2010 omgeving. Voordat we dit gaan doen is de eerste stap de huidige database, die automatisch wordt aangemaakt te ontkoppelen van de nieuwe ‘Web applicatie’.

  1. Ga naar Start – Programma’s - Microsoft SharePoint 2010 Products - SharePoint 2010 Management Shell en gebruik het volgende commando voor het ontkoppelen van de database.

Dismount-SPContentDatabase <ContentdBName>

image

Wanneer er foutmeldingen verschijnen met het ontkoppelen van de database, zorg dan dat deze eerst opgelost worden voordat de database geïmporteerd wordt.

2. Wanneer alles goed is, kan er met het onderstaande commando de SharePoint 2007 database gekoppeld worden naar de SharePoint 2010 omgeving. Met het commando wordt automatisch de database geüpgraded van 2007 naar 2010.

Mount-SPContentDatabase <ContentDb> –webapplication <Url>

image

3. Wanneer het proces is voltooid, is het aangeraden om de logfiles te bekijken die staan bij: “C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Server Extensions\14\LOGS”  om er zeker van te zijn dat het migratieproces goed is gelukt.

Nu we eindelijk klaar zijn met het migratieproces is de laatste stap de visuele upgrade te doen in SharePoint 2010. In SharePoint 2010, is er een functie onder het ‘Site actions’ menu genaamd ‘Visuele upgrade’ die ervoor zorgt dat het SharePoint 2007 uiterlijk omgezet wordt naar SharePoint 2010.

Na de ‘Visuele upgrade’ is de migratie volledig voltooid en kan er gewerkt worden met de nieuwe SharePoint 2010 omgeving.

Notities

  • Workflow, meldingen, aangepaste oplossingen, web-onderdelen en items in de prullenbak worden niet meegenomen met het exporteren van de database en site.
  • In STSADM is er geen ondersteuning voor het exporteren van specifieke sites of lijsten.
  • Na een succesvolle migratie is het een mooi moment om de content te herstructureren en te kijken naar implementatie van de nieuwe SharePoint 2010 features.  

Voor meer informatie over de upgrade requirements en proces zie Upgrade Planning SharePoint Products

maandag 16 april 2012

Problemen met deactiveren van een solution/template

 

Eén van de knelpunten waar ik telkens tegenaan liep met het maken van standaard oplossingen/solutions binnen SharePoint, was dat ik na afloop de oplossing soms niet meer kon deactiveren en verwijderen vanwege de volgende fout.

image

 

Deze foutmelding krijg je wanneer er nog ‘verwijzingen’ zijn naar de desbetreffende oplossing/solution. Om dit op te lossen, is de eerste stap te zorgen dat er binnen de sitecollectie geen gebruik meer word gemaakt van de oplossing.

Wanneer de oplossing niet meer wordt gebruikt binnen een site of subsite is de laatste stap als beheerder de prullenbak van de gebruikers leeg te maken bij de site instellingen.

image

image

Wanneer alle verwijzingen nu verwijderd zijn kan de oplossing worden gedeactiveerd en verwijderd.

‘Save site as template’ verdwenen?

 

Op een soms voor mij onverklaarbare manier verdwijnt de actie ‘Save site as template’, ‘Site opslaan als sjabloon;’ in het ‘Site Settings’ menu. Nu is dit op te lossen door het volgende achter de site URL te plaatsen:

_layouts/savetmpl.aspx

Maar er is ook een andere oplossing.

1. Ga naar Site Actions –> Site Settings –> Manage site features
2. Deactiveer de ‘SharePoint Server Publishing feature’ 

Resultaat:

image

Houdt er rekening mee, dat met het deactiveren van de SharePoint Server Publishing feature, andere opties niet meer zichtbaar zijn zoals ‘Lay-out –> Mainpage’ voor het aanpassen van de masterpage en CSS-bestand,

maandag 9 april 2012

Verslepen en plaatsen van E-mail van Outlook naar SharePoint

 

Met het inrichten van een projecten omgeving, kregen we de vraag om e-mail conversaties in Microsoft Outlook tussen verschillende partijen op 1 plek in SharePoint weer te geven. Na wat pogingen te hebben gedaan door een SharePoint bibliotheek te koppelen aan Outlook  Capturewas het resultaat dat
Outlook wel data kan inlezen vanuit de document bibliotheek. maar niet kan wegschrijven naar de document bibliotheek.

Na wat onderzoek op het internet voor Outlook plug-ins of softwarematige oplossingen kwam ik er snel achter dat er veel oplossingen aangeboden worden door externe partijen maar dat ze of onstabiel zijn (na wat onderzoek op blogs etc.) te duur, of te uitgebreid (managed metadata, workflows, bijlagen etc.) voor mijn wensen.


De oplossing?

Een standaard SharePoint lijst genaamd: ‘Discussiebord’.
Deze lijst ondersteund het dataverkeer vanuit Outlook naar SharePoint waardoor er berichten gesleept en geplaatst kunnen worden in SharePoint. De SharePoint lijst zal de huidige mail omzetten naar een discussie-item waardoor er niet vanuit SharePoint teruggemaild kan worden maar alleen interne reacties op de mail geplaatst kunnen worden.

Om te beginnen, voeg een nieuw discussiebord toe aan een SharePoint site.

image

Na het aanmaken van het discussiebord is er bovenin de ribbon, ‘lint’ de mogelijkheid om verbinding te maken met Microsoft Outlook.

image

In het Microsoft Outlook navigatievenster zal een extra folder zichtbaar komen met de naam van de site en naam van het discussiebord.

image

Het is nu mogelijk om e-mails of bijlage(n) in een e-mail te slepen in deze folder. De e-mails worden automatisch omgezet naar een discussie item en gesynchroniseerd met de SharePoint bibliotheek. Omdat de mail word omgezet naar een SharePoint discussie item is het niet mogelijk om deze terug te plaatsen in origineel .MSG formaat in Microsoft Outlook of vanuit de lijst een mail terug te sturen.

woensdag 4 april 2012

Postvak openen van andere Outlook Web Access gebruiker


Wie veel gebruik maakt van e-mail of dit voor personen moet beheren, beschikt meestal over meer dan 1 e-mailaccount of mailbox. In de lokale versie van Microsoft Outlook is het eenvoudig om via het optie een account toe te voegen maar hoe werkt dit dan in Outlook Web Access(OWA)?

De mogelijkheden in OWA zijn helaas flink beperkt en vereist het PowerShell en administrator gegevens om een postvak van een collega in te zien. image
In Outlook Web Acces wordt er de mogelijkheid gegeven om rechts bovenin het scherm een ander postvak te openen wanneer je op de gebruikersnaam klikt. Echter hier moeten wel rechten voor verleend zijn. aangezien de gebruiker de toegangsrechten zelf niet kan verlenen zal dit via PowerShell moeten.

Ter info
Deze melding verschijnt

image


Hoe werkt dit dan?

Voordat je gebruik kan gaan maken van Windows PowerShell, moet je er zeker van zijn dat de juiste versie (v2.0) van Windows PowerShell en Windows Remote Management (WinRm) is geïnstalleerd en geconfigureerd.
Windows 7 en Windows Server 2008 beschikken al over de juiste versies, voor oudere besturingssystemen kun je de software downloaden op
http://support.microsoft.com/kb/968929
Verbinden van Windows PowerShell naar Exchange Online

1. Klik op ‘Start > Alle programma’s > Accessoires > Windows PowerShell’, start het programma op als Administrator.
2. Gebruik het volgende commando:
$LiveCred = Get-Credential
3. Er verschijnt een login scherm, voer hier uw Office365 of Exchange Administrator account in.
4. Gebruik het volgende commando:
$Session = New-PSSession -ConfigurationName Microsoft.Exchange -ConnectionUri https://ps.outlook.com/powershell/ -Credential $LiveCred -Authentication Basic –AllowRedirection
5. Gebruik het volgende commando:
Import-PSSession $Session

Met de hier boven beschreven commando’s, wordt er toegang verleend aan PowerShell om commando’s uit te voeren aan de Exchange Online services.

De volgende handelingen zijn om desbetreffende gebruikers volledig toegang te geven tot de ander zijn e-mailaccount (let op: zijn VOLLEDIGE e-mailaccount).

Add-MailboxPermission -Identity <Mailbox ID1> -User <Mailbox ID2>-AccessRights FullAccess –AutoMapping:$false

Met dit commando, is <Mailbox ID1> diegene waarvan rechten verleend van verleend moeten worden zodat gebruiker van <Mailbox ID2> hierin kan kijken.

Om deze rechten te verwijderen kan er gebruik worden gemaakt van het commando:

Remove-MailboxPermission -Identity <Mailbox ID1> -User <Mailbox ID2> -AccessRights FullAccess

Voor meer PowerShell commando’s om bijv. de rechten niet volledig te verlenen zie: http://help.outlook.com/en-us/140/dd575549.aspx#MailboxPermissions

Wanneer de rechten zijn goed gezet kan de ‘postvak’ geopend worden (zie hierboven).
Om Hotmail of andere e-mailaccounts te open, kan er via rechtsboven ‘Opties – Alle opties weergeven – Verbonden accounts’ onder de gebruikersnaam in het OWA hoofdvenster een account worden toegevoegd, echter de mail zal hier in de ‘Inbox‘ folder komen van het Exchange Online e-mailadres. 

 

 

 

 

woensdag 28 maart 2012

De ongekende kracht van SharePoint

 

Wat is SharePoint?SharePoint

SharePoint is een Microsoft product dat als raamwerk dient voor eenvoudige en snelle  informatie uitwisseling en samenwerking binnen een groep of organisatie. SharePoint kent hier standaard een aantal sjablonen voor die ingezet kunnen worden. Hierbij te denken aan ‘Teamsites’, ‘Blogs en Wikipedia ’s’ Vergaderruimtes 
en vele anderen. Al deze standaard sjablonen zijn voorzien van basis onderdelen ook wel ‘webparts’ genoemd voor het ondersteunen van de werkzaamheden en bedrijfsprocessen. Zo kunnen er eenvoudig taken worden aangemaakt, contactpersonen worden geregistreerd, documenten worden toegevoegd en multimedia bestanden worden weergegeven. Het doel hierbij is dat informatie op de juiste manier en met de juiste personen gedeeld kan worden voor effectiviteit en efficiëntie in de bedrijfsprocessen.
SharePoint 2010 is een van de best verkopende producten van Microsoft en is verkrijgbaar in verschillende versies. Zo is er een gratis versie, een Enterprise - en een Online versie. Bij de Online versie (onderdeel van Office 365) ligt het volledige beheer bij Microsoft. Bij een implementatie van SharePoint is het van belang de juiste versie te kiezen aangezien bepaalde onderdelen van belang kunnen zijn die niet ondersteund worden in alle versies.De basis van een succesvolle SharePoint implementatie is een juiste strategiebepaling en structuur voor het beheren en delen van informatie en documenten.



Hoe werkt de implementatie?

Een goede SharePoint consultant of organisatie is bewust van de functionaliteiten en mogelijkheden van SharePoint en de verschillende versies van SharePoint. Kan de organisatie uit de voeten met de gratis SharePoint Foundation versie of moet er een betaalde versie aangeschaft worden, zo ja kan men dan misschien niet beter naar Office 365 i.v.m hardware en onderhoudskosten?
Het is in het begin belangrijk om te overwegen wat de organisatie wil bereiken met SharePoint en de mogelijkheden van inzet in de toekomst. (SharePoint is meer dan een documentbeheersysteem!)

Eén van de eerste stappen in een implementatie proces is het in kaart te brengen van de hard-, software en informatievoorziening die aanwezig is binnen de organisatie. Zo is het goed om te inventariseren hoe de software onderlinge samenhang heeft, bestandstypen en welke werkwijzen worden gehanteerd.
De tijd van het gedeelte van het inventarisatieproces hangt af van de structuur en complexiteit van de organisatie en of er documentatie aanwezig is van de proces- en informatiestromen.
Met het in kaart brengen kan er worden gekeken naar de SharePoint mogelijkheden en uitbreidingen binnen de organisatie voor de contiguïteit van de infrastructuur.

De tweede stap is het in kaart brengen van de organisatie hiërarchie, functies, (SharePoint)kennis en
imageverantwoordelijkheden. In deze stap is het goed om de gebruikers bij de implementatie te betrekken en de mogelijkheden van SharePoint te tonen door middel van presentaties of SharePoint omgevingen. Op deze manier kunnen de aanwezige sjablonen, templates, en meta data samen met de gebruikers in kaart worden gebracht.

Wanneer de eerste twee stappen goed geïnventariseerd en gedocumenteerd zijn, is de derde stap het omzetten van het functionele- naar een technisch ontwerp. De tijd van dit proces hangt af van de kennis, kunde en complexiteit van de SharePoint omgeving. Vergeet hierbij niet, dat de standaard onderdelen in SharePoint al veel mogelijkheden bieden zonder programmeerwerk. Wanneer een ‘out–of-the-box’ oplossing noodzakelijk is, raad ik aan om eerst op het internet te kijken wat er al aanwezig is of voor een minimale prijs aangeschaft kan worden. Dit scheelt vaak tijd en geld.

De laatste stap is de oplevering van de SharePoint omgeving. Het is hierbij aan te raden een instructie en service en support te leveren. Dit om er zeker van te zijn dat de gebruikers weten hoe SharePoint in elkaar steekt en hoe ze documenten en items kunnen plaatsen en terugvinden. Het voordeel aan SharePoint is dat het bieden van hoge kwaliteit en service aan klanten zichzelf terugverdiend vanwege de ‘toekomstige’ mogelijkheden qua inrichting en ontwikkeling op het platform.
Zo zijn er veel zaken die vooraf gedocumenteerd en geïnventariseerd moeten zijn om een succesvolle SharePoint omgeving en implementatie te kunnen uitvoeren die van waarde is voor de klant.   

Tip: Noem SharePoint bij de klant geen SharePoint maar bijv. Intranet of Projecten portal. Dit om verhalen over 'slechte’ SharePoint implementaties en inrichtingen te voorkomen.

SharePoint meer dan documentmanagementsysteem!

Microsoft SharePoint is meer dan alleen maar een portal of een bedrijfsoplossing. SharePoint is een platform voor integratie, samenwerking en communicatie, dat tegelijkertijd aan de behoeften van kleine teams en grote ondernemingen kan voldoen.
SharePoint wordt vaak gezien als een DMS (documentmanagementsysteem). Zeer begrijpelijk vanwege de standaard document functionaliteiten voor het verplaatsen van documenten, versiebeheer, in-en-uit checken, recordmanagement, metadata etc..
Echter SharePoint is meer dan alleen een DMS, zo is er te denken aan:

  • Intranet omgeving waarbij informatie uit documenten en of nieuwsitems gecentraliseerd worden weergegeven zodat werknemers bewust zijn van de informatiestromen in de gehele organisatie, (waar ze rechten toe hebben).
  • Extranet portaal, waarbij externe klanten eenvoudig en snel toegang hebben tot de benodigde informatie van bijvoorbeeld een project voor samenwerking en communicatie.
  • Service/helpdesk site voor het registreren van binnenkomende incidenten, problemen, veranderingen en / of klachten met daarbij prioriteit- en statusinformatie. Aan de hand van een grafische en persoonlijke weergave kan er kwaliteit gemeten en verbeterd worden.
  • Kennis portaal
  • met Wikipedia en blog mogelijkheden, voor het eenvoudig bijhouden van informatie en verspreiden van opgedane kennis door de gehele organisatie.
  • Contractmanagement module voor het beheren, beheersen en onderhouden van lopende en aflopende contracten. Hierbij kan er gedacht worden aan klantcontracten maar ook aan lease-, telefonie-, energie- en / of personeelscontracten die door de gehele organisatie van belang zijn.
  • Managementinformatie (BI) voor het tonen van uitgebreide grafische weergaven aan de hand van informatie uit verschillende databases, softwarepakketten en/of SharePoint lijsten voor het bijhouden van statusinformatie en KPI’s (Key Performance Indicatoren).
  • Projecten portaal voor het monitoren van de voortgang van een project met integratie van Microsoft Projects voor het bijhouden van tijd en kosten. Aan de hand van Outlook en standaard documenten kan er eenvoudig vergaderingen plaatsvinden over het project.

Voor meer informatie over onze producten, neem gerust contact op via http://www.benedictservices.nl

 

Kwaliteit kost tijd!

Zoals de titel al zegt ‘kwaliteit kost tijd’. Dit geldt ook voor SharePoint inrichtingen. Het leveren van kwaliteit kost geld, maar het niet leveren van kwaliteit kost kapitalen. De begrippen kwaliteit en klant verwachtingen liggen erg dicht bij elkaar. Door kwaliteit te leveren, blijven klanten tevreden en zullen ze niet snel naar concurrenten gaan en Hierdoor is het van belang in het voortraject geen valse beloftes te doen die kunnen leiden tot teleurstellingen. Elke verwachting die de klant heeft van de SharePoint de inrichting, verhoogd de kwaliteit die je moet leveren.

Zeg wat je doet (verwachting) en doe wat je zegt (kwaliteit) (Pim Fortuyn, 2001)

Elke organisatie heeft specifieke primaire en secundaire processen die voor de inrichting overzichtelijk en helder moeten zijn om kwaliteit te borgen van de werking van het systeem. (stap 1 en 2: Implementatieproces). Aangezien SharePoint een open systeem is, is het niet mogelijk om SharePoint officieel te kwalificeren als kwaliteitssysteem, echter dit betekend niet dat er geen kwaliteit gegarandeerd kan worden aan  SharePoint Inrichtingen. Zo kan er gebruik gemaakt worden van ISO normen bijvoorbeeld, ISO 8402 norm die standaard basistermen definieert die betrekking heeft op producten en diensten. Voor het beheersen van projecten kan er gedacht worden aan de Prince2 methodiek. Aan de hand van deze methodiek kunnen er eenvoudig workflows worden aangemaakt die overeenkomt met de Prince2 fasering. Zo is het bijhouden van documentatie en versies vrij eenvoudig. Documenten zijn door de status en fasering goed geordend en de laatste versie is altijd beschikbaar.  Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een een omgeving om ‘Issues’ te registreren zoals een Helpdesk is ITIL een mooie richtlijn om te hanteren voor kwaliteitsborging en kostenbesparing door eenduidigheid en beheersbaarheid.

Alles samenvattend, SharePoint is het aangewezen product om tal van oplossingen  te bieden aan organisaties. Vanwege de complexiteit en mogelijkheden van SharePoint  is zal men met de start van het project een duidelijke inventarisatie moeten doen om een implementatie succesvol af te ronden. Met de inrichting is het verstandig om te kijken naar kwaliteitsnormen en processen om de kwaliteit van de verwachting van de klant voor 110% te kunnen waarmaken.

Een tevreden klant is een waardevolle klant

maandag 19 maart 2012

SharePoint Online Correlation ID in foutmeldingen

 

Elke SharePoint ontwikkelaar loopt er tegen aan, een foutmelding bij een bepaalde actie of handeling in SharePoint.
(ps. wanneer dit nog niet is gebeurd, wees gerust het komt vanzelf ;p)

capture-7 

In deze foutmelding worden een aantal dingen weergegeven zoals de datum en tijd en het meest belangrijke een uniek ID ook wel Correlation ID token of cID genoemd. Met dit unieke ID is het mogelijk met een lokale SharePoint installatie om uitgebreide informatie te zoeken in de SharePoint logbestanden over het probleem.

Deze logfiles en Correlation ID’s zijn op verschillende manieren te benaderen, door bijvoorbeeld  het Get-SPLogEvent SharePoint PowerShell commando met daarin het Correlation ID vernoemd. Via de zoekoptie (CTRL+F) In Notepad wanneer hiermee de logfile is geopend, via een SQL commando in de database of via een third-party tool genaamd ULSViewer.

 

SharePoint Online en Correlation ID’s

Microsoft heeft met de online versie van SharePoint gebruik gemaakt van dezelfde manier van het tonen van foutmeldingen, echter zijn er restricties tot het benaderen van de SQL server.
Aangezien er geen toegang is tot de database via PowerShell en de logfiles in SharePoint Online, is debuggen een ramp en in het ergste geval een serviceaanvraag naar Microsoft.

Wanneer een organisatie standaard oplossingen maakt, om deze vervolgens te ‘deployen’ naar andere sitecollecties zal men vaak de foutmelding krijgen met als extra informatie dat er siteonderdelen niet geactiveerd zijn.
Het deactiveren van de siteonderdelen zodat ze gelijk zijn aan de ‘nieuwe sitecollectie’ en daarna weer opslaan als sjabloon lost vaak het probleem ook niet op. Wat nu?

Met het opslaan van een sitesjabloon wordt er een bestand aangemaakt met de extensie .WSP. Dit WSP bestand bestaat uit een aantal items:

- Site eigenschappen
- Samenstellingen met of zonder CAS-beleid
- Applicatie pagina’s
- Gebruikers toepassingen
- Site onderdelen en componenten.

Om de .WSP te openen maak ik gebruik van het gratis ‘7-zip file manager’ programma.

Untitled

Het .XML bestand waar op dat moment de foutmelding vandaan komt zit in de ‘WebTemplate’ folder en dan in de .WSP naam folder, bijvoorbeeld:

Solution\WebTemplate\voorbeeld\ONet.xml

Aangezien het niet mogelijk is om rechtstreeks vanuit 7-zip bestanden te bewerken zullen alle bestanden eerst uitgepakt moeten worden naar een locatie op de harde schijf.

Het ONet.xml bestand kan nu met Notepad of Kladblok worden geopend en bewerkt. Met CTRL+F kan er gezocht worden naar het juiste Correlation ID en deze met <!-- -–>  HTML code worden uitgecommentariseerd.

Let op aanpassen van de .XML bestanden kan leiden tot corrupte bestanden waardoor de bestanden nooit meer te gebruiken zijn.

dsfsd

Nu de feature (siteonderdeel) niet meer aangeroepen wordt, is het van belang om de bestanden weer om te zetten naar een .wsp bestand. Om dit om te zetten wordt er gebruik gemaakt van MakeCab en DDFGenerator.

Stap 1: Download DDFGenerator en sla hem op in dezelfde map waarin de items staan.
Stap 2: Ga naar Start – Uitvoeren – CMD
Stap 3: Ga naar de DDFGenerator.exe locatie en specifieer de locatie van het aan te maken bestand.


Untittrerled

Wanneer alles goed is ge-exporteerd is er een extra .ddf bestand aangemaakt.

Untitledgsdf

Stap 4: De laatste stap is de bestanden om te zetten naar een .CAB bestand om deze later te hernoemen naar .WSP.
In het ‘Command prompt’ scherm kan er gebruik gemaakt worden van het volgende commando:

MakeCab.exe /F <solution.ddf>

Mocht bij het uitvoeren van de MakeCab.exe meldingen worden weergeven zoals ‘Could not find file’ of ‘Unexpected text’, kan het zijn dat er spaties in de coderegels zitten. Dit is het aan te passen in het .ddf bestand door gebruik te maken van aanhalingstekens voor en na de coderegel.

Resultaat een nieuw sjabloon om te gebruiken. Het kan gebeuren dat hij met activeren weer een foutmelding geeft vanwege een ander siteonderdeel/feature die ook geactiveerd is, herhaal dan de stappen hierboven.

Geduld is een schone zaak. 

Twitter Facebook Favorites More